دیجیتال مارکتینگ چیست؟شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد.این روز ها دیگر همه ما برای هر چیزی دست به دامن اینترنت میشویم. حتی وقتی برای صرف غذا قصد رفتن به رستورانی را داریم، یا میخواهیم لباس بخریم و یا هرچیزی شبیه به این، همان ابتدا به پیج فروشگاه یا رستوران مراجعه میکنیم و یا وبسایت شرکتی که میخواهیم دکوراسیون منزلمان را انجام دهد را بررسی میکنیم.پس اگر قصد داریم کسب و کاری راه بیاندازیم، یا میخواهیم جامعه مشتریانمان را بزرگتر کنیم، باید دیجیتال مارکتینگ را بهتر بشناسیم.اگر میخواهید اطلاعات بیشتری از دیجیتال مارکتینگ داشته باشید، پیشنهاد میکنیم حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
کسب و کار های کوچک بدانند
زمانی که کسب و کار های کوچک شروع به کار میکنند، عمده تمرکز خود را بر این مسئله معطوف میکنند که چطور اولین گروه مشتری خود را جذب کنند. در این مسیر، ممکن است مطابق روش های سنتی و قدیمی تر به سمت چاپ آگهی های تبلیغاتی، بنر های کنار جاده و یا تابلو های بزر گ تبلیغاتی روی بیاورند.البته که عمدتا به خاطر خدمت یا محصول با کیفیتی که ارائه میکنند، مطمئن هستند که دیر یا زود، مشتریان راه خود را به سمت شرکتشان خواهند یافت.درست است که این روش میتواند قطره ای از دریای مشتریان را به سوی شما روانه کند، اما روش بسیار ساده تر و بهتری نیز وجود دارد! به خصوص تجارت های کوچک، نباید از چشم انداز مشتریان آنلاین خود غافل شوند. هر کسب و کاری هرچقدر کوچک یا جدید، نباید این بازار گسترده را نادیده بگیرد.
تبلیغات از قدیم تا به حال
اگر ما یکصد سال پیش قصد افزایش مشتری برای کسب و کارمان را داشتیم، داشتن یک آگهی در یکی از روزنامه های آن زمان کافی بود.یا مثلا پنجاه سال پیش، اگر شرکت یا کسب و کاری قصد افزایش جامعه آماری مشتریان خود را داشت، یک تبلیغ تلوزیونی ارزان قیمت به راحتی این کار را انجام میداد.احتمالا هنوز به خاطر دارید که حتی 10 سال پیش، داشتن یک وبسایت و استفاده از چند کلمه کلیدی، میتوانست فروش یک محصول یا خدمت را چندین برابر کند!قطعا شما هم تا کنون متوجه شده اید که صنعت فروش از 100 سال پیش تا کنون، دچار تحولات بسیار زیادی شده و از دوران تبلیغات تلوزیونی و روزنامه ای، به دوران تکنولوژی واقعیت مجازی، شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن تبدیل شده است.پس اگر در فکر این هستید که در کدام روزنامه آگهی بگذارم، یا بودجه تبلیغات تلوزیونی – که انصافا هم زیاد است – را از کجا بیاورم، باید به شما بگوییم که لطفا دست نگه دارید!
دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
تا چندی بیش دیجیتال مارکتینگ فقط یکی از انواع تبلیغات و تجارت بود؛ اما به مرور و طی سال های گذشته تبدیل به جزء جدا نشدنی دنیای تجارت شده است. دیگر تنها داشتن یک وبسایت و یا همراهی با یک کمپین تبلیغاتی غیر متمرکز کافی نیست. باید بدانید که اگر یک استراتژی متمرکز دیجیتال مارکتینگ که برای کسب و کارتان مناسب باشد نداشته باشید، زمان بر علیه شما در حال سپری شدن است.
اگر بخواهیم این صنعت عظیم را در یک جمله خلاصه کنیم، دیجیتال مارکتینگ – که به عنوان آنلاین مارکتینگ هم شناخته میشود – یک اصطلاح کلی برای تمام فعالیت هایی است که از طریق فضای آنلاین انجام می گیرد.در یک نگاه کلی، نقش دیجیتال مارکتینگ این است که به شما در یافتن مشتریان بالقوه برای فروش محصولتان کمک کند.به کمک دیجیتال مارکتینگ، فارق از فعالیتی که انجام میدهید یا محصولی که ارائه میکنید؛ مردم از طریق گوشی های هوشمند و موارد مشابه آن، بیست و چهار ساعته و هفت روز هفته امکان دسترسی به شما را دارند.جالب است بدانید که طبق آمار، بیش از 95 درصد مردم، آخرین کاری که قبل از خواب شبانه و اولین کاری که صبح ها پس از بیدار شدن انجام میدهند، چک کردن گوشی شان است .
مزایای دیجیتال مارکتینگ
رفته رفته با درهم تنیده شدن اینترنت و شبکه های اجتماعی با تمام فعالیت های روزانه ما، اهمیت دیجیتال مارکتینگ به وضوح قابل مشاهده است. باید توجه داشته باشید که ، گروه مشتریان احتمالی که به صورت آنلاین به کسب و کار خود جذب می کنید، میتواند بسیار بزرگ تر از مشتریانی باشد که به صورت محلی امکان جذب آنها را دارید. به این جهت که محدودیتی به لحاظ محدوده جغرافیایی و امثال این وجود ندارد. در نتیجه با استفاده از دیجیتال مارکتینگ میتوانید تعداد چشمگیری مخاطب را از راهی ساده و موثر جذب نمایید.
برای جلوگیری از طولانی تر شدن مطلب، به بعضی دیگر از مزایای این صنعت اشاره کوتاهی میکنیم:
1- امکان ارتباط بیشتر و مفید تر با مشتریان و یافتن دقیق تر جامعه هدف برای کسب و کار.
2- امکان دستیابی به بازار جهانی با هزینه و تاثیر بسیار منطقی تر از روش های سنتی.
3- کاهش قابل توجه هزینه ها با جذب مشتریان بیشتر از روش های موثر تر نسبت به روش های سنتی.
4- پیاده سازی دقیق و موثر استراتژی های مارکتینگ و برند سازی.
5- امکان مشاهده و تحلیل فوری نتایج بازاریابی های انجام شده و نتیجه گیری موثر.
چرا دیجیتال مارکتینگ؟
نکاتی که گفته شد هرکدام دلیلی بر لزوم به کار گرفتن این ابزار قدرتمند است.این که شما میتوانید جایی به مشتریانتان دسترسی داشته باشید که زمانشان را آنجا میگذرانند، یا این امکان که جامعه هدف دقیق تر و تحلیل پذیر تری داشته باشید؛ علاوه بر این که ممکن است بسیاری از رقبای شما همین حالا هم درحال استفاده از این صنعت باشند که این یعنی هرچه دیرتر قدم به این عرصه بگذارید، فرصت بیشتری را از دست داده اید.گذشته از اینها، استفاده از دیجیتال مارکتینگ این امکان را برای شما فراهم میکند که با رقبای بزرگ تری دست و بنجه نرم کنید و در نتیجه رشد بیشتری داشته باشید.
آیا بازاریابی دیجیتال اتلاف هزینه است ؟
این سوالی است که در همان ابتدای کار پیش می آید. پس اجازه دهید تا نکات اساسی را همینجا به شما گوشزد کنیم؛
دقت کنید که اگر هر کدام از موارد زیر پیش رویتان است، باید هرچه سریعتر برای تغییرش دست به کار شوید!
1- سایت یا شبکه اجتماعی ضعیف یا بی کیفیتی دارید
2- استراتژی مارکتینگ مشخص و شفاف ندارید
3- نتایج حاصل از مارکتینگ انجام شده را ارزیابی و تحلیل نمیکنید
4- بجای رفع نیاز کاربران، قصد تبلیغ محصول خود را دارید
5- شبکه اجتماعیتان را تیم ضعیفی مدیریت میکند
سخن آخر
این مسئله را از یاد نبرید که، صرف این که یک صفحه در شبکه اجتماعی دارید و یا به هر شکلی شروع به استفاده از صنعت دیجیتال مارکتینگ نموده اید، به این معنی نیست که همه چیز تمام شده است.
– اولا به خاطر داشته باشید که کار را باید به کاردانش سپرد
– دوم این که همیشه باید درحال بررسی و نتیجه گیری از بازخورد های دریافت شده از فعالیت های خود باشید؛ در واقع زمانی دیجیتال مارکتینگ حرفه ای اتفاق می افتد، که شما یک آنالیز قوی از نقاط قوت و ضعف خود داشته باشید و مزیت رقابتی برند خودتان را در مقایسه با رقبا پیدا کنید
– و سوم این که، دنبال این نکته باشید که مخاطبان دقیقا چه چیزی از شما میخواهند؟
در این رابطه بیشتر بخوانید :
چطور یک اینستاگرام حرفه ای داشته باشیم؟
درج دیدگاه