در صنعت رو به رشد طراحی گرافیک وبسایت، اهمیت UX روز به روز افزایش می یابد. تیم طراحی وبسایت استودیو اسپین در این مقاله قصد دارد به مفهوم UX و اهمیت آن در طراحی وبسایت بپردازد. با ما همراه باشید.
UX چیست؟
UX به معنای چگونگی ارتباط میان کاربر و سیستم می باشد. سیستم می تواند شامل وبسایت، نرم افزار های کامپیوتری یا تحت وب و به طور کلی هر نوع تعامل بین کاربر با برنامه باشد. یک UX (طراحی تجربه کاربری) خوب به طور قطع یکی از مهمترین فاکتورها در طراحی یک وبسایت استاندارد می باشد. UX در دنیای وب نقش بسیار مهمی در مسیریابی کاربر بین صفحات یک وبسایت دارد. با استفاده از یک UX خوب، مسیر بین بخش های مختلف وبسایت، ساده و روان شده و فرایندهای پیچیده در نظر کاربر ساده به نظر برسد. برای مثال یک UX استاندارد می تواند فرایندهای پیچیده ای مانند ثبت نام کاربر یا پاسخ به پرسش نامه ها را روان تر کرده و از این رو بر موفقیت های تجاری یک وبسایت تاثیرگذار خواهد بود.
چگونه یک UX خوب طراحی کنیم؟
مهمترین مساله در طراحی UX در نظر گرفتن نیازهای کاربر می باشد. در واقع در طراحی UX، کلیه بخش های وبسایت از نظر کاربر تحلیل می شود. باید در نظر بگیریم که این بخش را نمی توانیم خود به تنهایی طراحی کنیم. در این فرایند باید از تجربیات کاربران استفاده کنیم. ابتدا باید به کاربران نزدیک شده و وبسایت مورد نظر را برای آنها شرح دهیم. سپس می توانیم نظر آنها را درمورد بخش های مختلف وبسایت جویا شویم. در واقع در طراحی UX، کاربران و مشتریان، به شما آموزش خواهند داد. پس با دقت به آنها توجه کرده و از نظرات آنها استفاده کنید.
فرآیند طراحی UX
قواعد آسان و مشخصی برای طراحی این فرآیند وجود ندارد. با این حال می توان از پنج مرحله زیر به عنوان راهنما جهت طراحی UX استفاده کرد:
۱. تحقیق
جهت ایجاد یک UX استاندارد، توسعه دهندگان ابتدا باید زمان خود را برای شناخت کاربران اختصاص دهند. انجام این تحقیق سبب درک بیشتر توسعه دهنده نسبت به نیازهای مشتری می شود. تحقیق و جستجو می تواند با استفاده از روش هایی مانند مصاحبه، ارائه پرسش نامه آنلاین و یا مشاهده نمونه وبسایت های استاندارد انجام شود.
اطلاعات این به بخش به توسعه دهنده کمک می کند تا “شخصیت” یا “فرآیندی” را طراحی کرده که هدف از آن رسیدن به محصول یا بخشی از اطلاعات وبسایت مانند متن، عکس یا فایل ویدئویی می باشد. توسعه دهنده می تواند اطلاعات مشتریان و نیازهای اصلی آنها را به عنوان مهمترین الگو در طراحی UX خود قرار دهد.
۲. طراحی
پس از کسب اطلاعات کافی نسبت به نیازهای اساسی کاربر، طراح UX می تواند شکل کلی وبسایت را طراحی کند. در این مرحله، طراح، محتویات به دست آمده در مرحله قبل را دسته بندی کرده و به آن ساختار و شکل ظاهری می دهد. طرح انجام شده در مرحله UX، نوع متفاوتی از طراحی بوده که بیشتر در آن فرآیندهای دسترسی به بخش های مختلف وبسایت طراحی می شود.
در این مرحله، از روش های “معماری اطلاعات” استفاده می شود که در آن اطلاعات، ساختار بندی، دسته بندی و مرتب می شوند. معمول ترین این روش ها، استفاده از wireframing (یا طرح کلی شمای) وبسایت می باشد. در این روش، تصویرسازی وبسایت به صورت دستی انجام شده که در آن طرح کلی وبسایت و چگونگی استفاده از آن مشخص می شود. این تکنیک ها به طراحان کمک کرده تا فرآیند مسیریابی داخل صفحات وبسایت را ساده تر و روان تر طراحی کنند.
۳. نمونه سازی
پس از تایید طرح wireframing توسط کارفرما، سایر مراحل وبسایت توسط طراحان UI و توسعه دهندگان front-end و back-end انجام می شود. در نهایت نمونه اولیه وبسایت آماده شده و در اختیار مشتریان قرار می گیرد. این نمونه که معمولا به صورت دمو و آزمایشی بوده، در اختیار طراحان UX قرار می گیرد. آنها نیز موارد زیر را بر روی نمونه اولیه بررسی می کنند:
- آزمایش وبسایت با طرح اولیه
- خطایابی و اصلاح آنها
- توسعه داده های اولیه در جهت بهبود ایده اصلی
- نمایش طرح و نمونه اولیه به کارفرما
- بررسی میزان کاربردی بودن محصول
۴. آزمایش
پس از طراحی و ساخت نمونه اولیه، توسعه دهندگان UX می تواند آن را مورد آزمایش قرار دهد. در طراحی UX، این مرحله اهمیت فراوانی دارد. از آنجا که هدف از هر آزمایشی، رفع مشکل است، پس به صورت ایده آل، این مرحله باید مرتبا در طراحی وبسایت تکرار شود تا کلیه خطاهای توسعه دهنده درکلیه مراحل، شناسایی و رفع شود.
۵. سنجش و اندازه گیری
پس از راه اندازی و استقرار وبسایت، مرحله UX به پایان نمی رسد. بلکه فرآیند UX دائما حال اجرا می باشد. پس از راه اندازی وبسایت، برنامه نویسان و توسعه دهندگاه، دیدگاه های خود را دائما در اختیار طراحان UX قرار می دهند. توسعه دهنده UX در طی اجرای پروژه، نظرات کاربران و میزان رضایت آنها از کارایی وبسایت را دریافت کرده و در صورت لزوم تغییرات لازم را اعمال می کنند.
هفت موردی که در UX باید در نظر گرفت
طراحی یک UX استاندارد نیازمند زمان و دقت فراوان بوده و مستلزم تحقیق و بررسی مداوم می باشد. در طی این فرآیند مواردی در رابطه با ماهیت سایت باید مورد بررسی قرار گرفته شوند. این موارد عبارتند از:
۱. مفید بودن
آیا وبسایت مورد نظر مفید می باشد؟ آیا اطلاعات مورد نیاز کاربر در اختیار وی قرار می گیرد؟ وبسایت باید اطلاعات صادفانه و صحیحی در اختیار کاربران قرار دهد. در وبسایت های خدماتی، باید اطلاعات تماس به راحتی در اختیار کاربر قرار بگیرد.
۲. کارا بودن
آیا دسترسی به بخش های مختلف وبسایت به سادگی انجام می شود؟ آیا می توان به راحتی به اطلاعات مورد نیاز دست یافت؟ آیا فرم های طراحی شده در وبسایت به راحتی توسط کاربر تکمیل و ارسال می شوند؟ به یاد داشته باشید که در صورت سادگی سایت، کاربران وبسایت افزایش می یابند.
۳. سئو بودن
سرمایه گذاری در زمینه سئوی وبسایت از جمله مهمترین فعالیت ها، قبل و بعد از راه اندازی وبسایت می باشد. با بهره گیری کارآمد از سئو، وبسایت مورد نظر قابلیت ظاهر شدن در جستجوی های اولیه را خواهد داشت. همچنین باید نام دامنه سایت در حد امکان ساده و روان باشد تا به راحتی تایپ شده و در یاد کاربران بماند. شما می توانید در رابطه با نحوه سئو بودن وبسایت از مقاله “هفت راز مهم در سئو وب سایت“ مطالعه نمایید.
۴. قابل اعتماد بودن
سئو شدن وبسایت سبب افزایش اعتبار سایت می شود. اگر کاربر مکان شما را در نقشه های گوگل بیابد، به اعتبار و وجود کسب و کار شما بیشتر اعتماد می کند. همچنین به یاد داشته باشید که نحوه طراحی صفحات داخلی وبسایت نیز به اعتبار یک وبسایت می افزاید. سعی کنید همیشه نمونه کارهای خود را مرتبا در وبسایت بارگزاری کنید. همچنین از بخش نظرات کاربران نقش مهمی در قابل اعتماد بودن وبسایت دارد، زیر معمولا یک کاربر به نظرات سایر کاربران در رابطه با وبسایت شما اهمیت فراوانی می دهد.
۵. دسترسی آسان
یک وبسایت باید به آسانی در دسترسی همگی قرار بگیرد. در طراحی شکل ظاهری وبسایت باید از رنگ ها و فونت هایی استفاده کرد که همه افراد جامعه به راحتی بتوانند به مطالب و محتویات داخل وبسایت دسترسی داشته باشند.
۶. مطلوب بودن
در نظر داشته باشید که ظاهر وبسایت شما باید شکیل و مدرن باشد. از قالب ها و اشکال قدیمی استفاده نکنید. همچنین از نام تجاری خود در وبسایت خود استفاده کنید. توسعه دهنده UX باید به برنامه نویسان و طراحان تاکید نماید که از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنند زیرا این امر سبب جذب مخاطب می شود.
۷. ارزشمند بودن
توسهه دهنده UX باید بر میزان ارزشمند بودن و به روز بودن مطالب داخل وبسایت توجه کند. همچنین باید سعی شود که ارتباط نزدیکی بین مشتری و وبسایت برقرار شود تا میزان اعتماد مشتری افزایش یابد. این امر با ارزشمند بودن مطالب وبسایت حاصل می شود.
امیدواریم اکنون درک نزدیک تری نسبت به مفهوم و اهمیت UX پیدا کرده باشید. در مقالات بعدی از وبسایت استودیو اسپین به مفهوم UI و سایر بخش های طراحی وبسایت خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
درج دیدگاه