احتمالا تا به حال از وبسایت های جذاب و کاربر پسند بازدید کرده اید. جذابیت این وبسایت ها سبب نگه داشتن مخاطب و صرف زمانی نسبتا طولانی درون آنها می شود. همچنین باعث می شود که مخاطب مجدد به آنها مراجعه نماید. چه چیزی سبب جذابیت اینگونه وبسایت ها شده است؟ آیا این جذابیت در رنگ بندی وبسایت می باشد؟ آیا تصاویر موجود در آن سبب کاربرپسند بودن آن می شود؟ دلایل فراوانی در زیبایی و جذابیت یک وبسایت تاثیر دارد. استودیو اسپین قصد دارد در این مقاله 7 فاکتور اساسی را که در جذابیت یک وبسایت نقشی حیاتی دارند، معرفی نماید. با ما همراه باشید!
1- شناخت مخاطب
مخاطبان شما دلیل اصلی ایجاد وبسایت شما می باشند پس آنها را بهتر بشناسید. در حین طراحی وبسایت خود، باید مخاطبان خود را مورد ارزیابی قرار دهید. سعی کنید اهداف مخاطبان را از مراجعه به سایت خود متوجه شده و بهترین راه را جهت پاسخ گویی به این اهداف، در اختیار آنها بگذارید. مخاطبان به دنبال چه اطلاعاتی می باشند؟ چگونه می توانید آنها را در یافت هر چه بهتر و سریعتر این اطلاعات یاری کنید؟ وبسایت شما چگونه راه های دریافت جدیدترین و به روزترین اطلاعات را در اختیار کاربران می گذارد؟ پیش از آغاز به کار طراحی وبسایت، باید به اینگونه سوال ها پاسخ داد. از این طریق می توانید مخاطبان خود را شناخته و طرح اولیه سایت را براساس نیاز آنها طراحی کنید.
2- دسترسی آسان
زمانی که اقدام به طراحی وبسایت خود می کنید، “طرح اصلی” مهمترین نقش را در نگه داشتن مخاطبان درون وبسایت شما خواهد داشت. اگر طرح اصلی به خوبی طراحی شود، دسترسی به محتویات مورد نظر مخاطبان، به راحتی شکل می گیرد. مخاطبان باید به راحتی اطلاعات مطلوب خود را در کمترین زمان ممکن پیدا کنند. اگر وبسایت شما از اطلاعات فراوانی پر شده و دسترسی به آنها به خوبی انجام نشود، مخاطب پس از مراجعه به وبسایت و نیافتن محتوای مورد نظر خود، به وبسایت های دیگر مراجعه خواهد کرد.
3- محتوای مرتبط
زمانی که آغاز به طراحی یک وبسایت مخاطب پسند می کنید، تمام مراحل طراحی و اجرا باید نوع مطالبی که در آینده درون سایت شما درج خواهند شد، را در نظر بگیرید. زیرا محتوای وبسایت شما مکمل طراحی آن خواهد بود. هیچ چیزی جای محتویات خوب راه نخواهد گرفت. مطالب درج شده درون وبسایت شما به سرعت درون گوگل ایندکس شده و رتبه شما در صفخات آن را تغییر خواهد داد. مخاطبان شما مایل بوده که اطلاعات و محتویات بر روی صفحات وبسایت شما قابل اعتماد و با ارزش باشد، لذا شما باید در تهیه این مطالب، نهایت دقت را به خرج دهید. در صورت تولید محتویات مفید، شمار بازدید کنندگان سایت شما بالا رفته و سبب افزایش ترافیک آن خواهد شد. در نتیجه رتبه وبسایت شما در گوگل افزایش خواهد یافت.
4- ظاهر جذاب
ظاهر و شمای کلی وبسایت باید جذاب و مشتری پسند باشد. رنگ، فونت، تصاویر، ویدئوها و به طور کلی طرح اصلی سایت باید طبق استانداردهای گرافیکی و زیبایی شناختی انتخاب شود. زمانی که رنگ های وبسایت خود را انتخاب می کنید، باید میزان سازگاری آنها را با لگوی خود در نظر داشته باشید. همچنین سعی کنید تعداد مناسب تصاویر و دارای کیفیت های مناسب وب استفاده کرده تا بارگزاری آنها درون وبسایت شما زمان زیادی نبرد. در حالت ایده آل، اگر بارگزاری هر یک از صفحات وبسایت شما بیشتر از 4 ثانیه طول بکشد، مخاطب وبسایت های دیگر را جهت یافتن محتویات مورد نظر خود، انتخاب خواهد کرد.
5- سئوی استاندارد
شما باید سئو را به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای چذب مخاطب در نظر بگیرند. انتخاب کلمه های کلیدی مناسب و مرتبط با محتویات وبسایت شما، یکی از فاکتورهای اصلی در دستیابی به سئوی استاندارد می باشد. موتورهای جستجو، نتایج هریک از جستجوی های خود را براساس کلمه های کلیدی نمایش می دهند. سعی کنید از تعداد مجازی از کلمه های کلیدی مرتبط با محتوای وبسایت خود استفاده کنید. استفاده بیش از حد از کلمه های کلیدی حسی ناخوشایند در مخاطب ایجاد خواهد کرد. در وبسایت خود، بخشی را به مقالات و مطالب مرتبط با موضوع اصلی وبسایت خود، تحت عنوان بلاگ اختصاص دهید. بارگزاری مطالب به صورت منظم و روزانه سبب افزایش ترافیک شما خواهد شد.
6- ارتباط پویا با شبکه های اجتماعی
شما می توانید از طریق شبکه های اجتماعی، محبوبیت بالقوه ای در میان مخاطبان خود ایجاد نمایید. آدرس مطالب وبسایت خود را می توانید درون شبکه های اجتماعی خود بازنشر دهید. از این طریق تعداد فراوانی از مخاطبان از شبکه های اجتماعی، به سوی وبسایت شما خواهند آمد. از طریق شبکه های اجتماعی می توانید تعاملی دو طرفه در بین مخاطب و وبسایت خود ایجاد نمایید و در نتیجه آن، ترافیک سایت خود را افزایش دهید.
7- کلیدهای ارتباطی مناسب
کلیدهای ارتباطی نقش بسیار مهمی در ایجاد مخاطبان بالقوه دارند. اگر این کلیدها به درستی و در جایگاه مناسب تعریف شوند، مخاطبان وبسایت را به مشتریان همیشگی و دائمی تبدیل خواهند کرد. لذا طراح باید تعداد مناسبی از کلیدهای ارتباطی را استفاده کند تا مخاطب را ترغیب به تماس و استفاده از خدمات وبسایت نماید. کلیدهای ارتباطی می تواند شامل کلید های ثبت نام، فرم های کوئری و غیره باشد.
هدف از طراحی وبسایت شما چیست؟ می تواند این هدف کسب و کار و افزایش درآمد بوده و یا می تواند تنها فعالیت های تحقیقاتی در آن انجام شود. قبل از اقدام به طراحی وبسایت، هدف های اصلی خود را از وبسایت خود تعیین نماید. پس از تعیین این هدف ها، طراحی وبسایت خود را با رعایت استانداردهای بین المللی آغاز نمایید. 7 مورد از مهم ترین این استانداردها در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. طراحی براساس آنها سبب افزایش تعداد بازدیدکنندگان وبسایت شما شده و مخاطبان را به مشتریان بالقوه تبدیل می نماید.
درج دیدگاه