هویت بصری از اساسی ترین مواردی است که در زمینه طراحی و همچنین تبلیغات باید در نظر داشته باشید. هرچه بیشتر در زمینه تبلیغات و رقابت پیش برویم، بیشتر متوجه اهمیت اینگونه موارد میشویم. اگر میخواهید بیشتر راجع به هویت بصری بدانید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
چرا هویت بصری اهمیت دارد؟
هر شرکت یا سازمانی، داستانی برای گفتن دارد. پیدایش، مدیریت، فعالیت ها و تمام این ها به دلیلی انجام شده است و آن دلیل، تعریف داستان خود، و شناخته شدن است. در گام نخست، یک شرکت یا سازمان باید هویت خود را ساخته و پرداخته کند که شامل خط سیر و اهداف و فعالیت های اساسی است. گام بعدی، هویت بصری خواهد بود. هویت بصری عمق بیشتری به سازمان شما میدهد و همچنین به مشتریانتان چیزی برای به خاطر داشتن سازمان و یا شرکت شما ارائه میکند.
اصلا، هویت بصری به چه معناست؟
هویت بصری تمام اطلاعات تصویری و گرافیکی است که نماینده هویت یک برند، تفاوت های آن با سایر برند ها و اطلاعاتی از این دست و در واقع ایجاد یک درک و تاثیرگذاری با استفاده از المان های تصویری و دیداری برند شما است. اگر بخواهیم ساده تر گفته باشیم، تمام آنچه که مشتریان شما به صورت فیزیکی قادر به دیدن آن هستند، از لوگوی شرکتتان، تا دکوراسیون داخلی فروشگاهتان بیانگر هویت بصری شرکت شماست.
مراقب باشید!
باید بدانید که تصاویر، نوع قدرتمندی از ارتباط را ایجاد میکنند. به طور مشخص به این علت که در این ایجاد ارتباط، خبری از کلمات نیست، پس تاثیر گذاری بیشتری دارند. اما باید دانست که با قدرت عظیم برقراری ارتباط، مسئولیتی به همان عظمت نیز به وجود خواهد آمد! باید مراقب باشید که پیام اشتباهی را منتقل نکنید. برای اطمینان از این مسئله که تصاویری که ایجاد میکنید، به قدر کافی گویا هستند و پیامی که مد نظرتان است را منتقل میکنند، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
قبل از ادامه، اگر بخواهیم تیترگونه اهداف و فواید داشتن یک هویت بصری را لیست کنیم،اینگونه خواهد بود که:
اهداف :
1- ایجاد تاثیر احساسی روی بیننده
2- اطلاع رسانی به بیننده درباره هویت و طبیعت برند و خدمات یا محصولاتی که ارائه میکند
3-متحد سازی جنبه های مختلف کسب و کار از طریق تجسم بصری
فواید :
1- شما را به راحتی به یاد ماندنی و قابل شناختن خواهد کرد
2-به کسب و کار شما هویت میبخشد
3-در مقابل رقبا امکان برتری به شما میدهد
دست آویز های هویت بصری
هویت بصری، در واقع زبان تصویری یک برند است. بنا بر این هر عنصر آن به صورت جداگانه، مانند کلمات به نگارنده امکان ایجاد یک مفهوم را میدهد. با ما همراه باشید تا چند مورد از این عناصر را یک به یک بررسی کنیم.
گرافیک
ویژگی های گرافیکی در هویت بصری، دستیاران تصویری هستند که کشیده و یا طراحی شده اند. این دستیار ها میتوانند بسیار ساده، مانند خط ها و شکل های به دور از پیچیدگی باشند. به طور مثال به کوکاکولا اشاره میکنیم که کاملا ساده اما گویا از این ویژگی ها استفاده کرده است. یا این که پیچیده مانند لوگو و آیکون ها باشند و یا حتی تصاویر و انیمیشن های پیچیده.
تایپو گرافی
تایپوگرافی شکل و استایل نوشته ای است که در برند خود استفاده میکنید. تعداد بسیار زیادی فونت و نوع نوشته وجود دارد که هرکدام تاثیر متفاوتی را بر خواننده و بیننده دارند. برای استفاده در هویت بصری، باید یک فونت برای عنوان، و یک نوع خوانا تر برای متن بدنه در نظر داشته باشید. که البته باید خوانا ترین باشد.
پالت رنگ
رنگ، عمدتا برای شناساندن برند شما از دریچه طرح های مشخص، (که بیش از 3 رنگ در طرح کلی به هیچ وجه توصیه نمیشود) سایه ها و رنگهایی به صورت کاملا دقیق و مشخص استفاده میشود. این به این معناست که برند ها، به سادگی از رنگ قرمز یا آبی استفاده نمیکنند، بلکه به طور دقیق مثلا سراغ رنگ شرابی یا آبی آسمانی خواهند رفت. اگر به درستی این ابزار را به خدمت بگیرید، رنگ ها میتوانند بیشترین تاثیر احساسی را در بیننده بگذارند. این را هم در نظر داشته باشید که گاهی فقدان رنگ، مثل سیاه و سفید بودن طرح، میتواند انتخاب درست و جسورانه ای باشد.
لوگو
لوگو و طراحی اصلی برندینگ، در قلب هویت بصری جای دارد. لوگو در مرتبه نخست، نماینده و نشانه یک برند است و بسیاری از کلیات طراحی، رنگ پردازی و تایپوگرافی را به اطلاع بیننده خواهد رساند. این دسته از موارد هویت بصری شامل کارت ویزیت، سربرگ ها و آواتار های دیجیتالی نیز خواهد شد.
برای جلوگیری از به درازا کشیده شدن مطلب از توضیح بیشتر منصرف میشویم، اما یک نکته دیگر را باید در نظر داشته باشید.
برای تمام سلایق طراحی کنید!
هرگز هویت بصری طراحی شده شما در خلآ نخواهند ماند. به محض این که کار طراحی به اتمام برسد، زمان آن خواهد رسید که در فضای واقع یا دنیای دیجیتال منتشرش کنید. طبیعی است که هویت بصری یک برند آنلاین با یک شرکت تولید آجر و ملات متفاوت خواهد بود، اما به طور کلی باید بدانید که رنگ و طرحی که استفاده میکنید، میتواند تا حد زیادی مخاطبین شما را با اهدافتان همراه کند، یا برعکس !
در این رابطه بیشتر بخوانید :
درج دیدگاه