تور مجازی چیست و انواع تور مجازی

خانه » تور مجازی چیست و انواع تور مجازی

تور مجازی چیست و انواع تور مجازی

Alesandro14_202870258

تور مجازی چیست:

 تور مجازی چیست ؟ تور مجازی شبیه سازی یک ساختمان یا محیطی است که معمولا شامل یک مجموعه از فیلم‌ها یا تصاویر به صورت تعاملی است. همچنین ممکن است از سایر عناصر چندرسانه‌ای مانند جلوه‌های صوتی، موسیقی، روایت و متن استفاده کند. با استفاده از این ابزار می‌توانید مخاطبانتان را از هر جای دنیا با خود همراه کنید.

عبارت “تور مجازی” اغلب برای توصیف انواع ویدیوها و رسانه های مبتنی بر عکاسی استفاده می شود. پانوراما نمای یکنواختی را نشان می دهد، زیرا یک پانوراما می‌تواند یک مجموعه عکس یا فیلمبرداری تصویری باشد. با این حال، عبارات “تور پانورامیک” و “تور مجازی” عمدتا با تورهای مجازی ایجاد شده با استفاده از دوربین های عکاسی به همراه تجهیزات مخصوص تصویر برداری ۳۶۰ درجه همراه است.

همچنین تورهای مجازی از تعدادی عکس و فیلم گرفته شده از یک نقطه منفرد ساخته شده است. دوربین و لنز در اطراف نقطه اختلاف منظر یا no parallax point (نقطه دقیق در پشت لنز که نقطه همگرایی نور در لنز است) چرخانده می شود.

یک تور مجازی با تکنیک تور لیدر( تور مجازی هتل مدینه الرضا) نمایش دهنده حرکت کامل به صورت ویدیو ۳۶۰ درجه از یک مکان است. بر خلاف تور تصویری که به صورت استاتیک است، تور مجازی به صورت (تور لیدر عکاسی سه بعدی گویا – تور مجازی کارخانجات مقصود)، یک تور تصویری با توضیحات یک کارشناس است که به صورت ویدیویی بر روی تور مجازی ( 80 نمونه کار تور مجازی و بازدید مجازی ) به توضیحات می‌پردازد.

تاریخچه تور مجازی

منشاء و تاریخچه اصطلاح “تور مجازی” به سال ۱۹۹۴ می رسد. اولین نمونه ای از تور مجازی، یک تور تفسیر کننده موزه بود که شامل راه رفتن و بازسازی سه بعدی(3D) قلعه دادلی در انگلستان در سال ۱۵۵۰ بود.

این تور شامل یک سیستم کامپیوتری مبتنی بر laserdisc طراحی شده توسط مهندس بریتانیایی کالین جانسون بود. یکی از اولین کاربران تور مجازی در سال ۱۹۹۴، ملکه الیزابت دوم بود، این سیستم در کنفرانسی توسط موزه بریتانیا، در نوامبر ۱۹۹۴ برگزار شد و در یک مقاله به صورت فنی هم مورد بررسی قرار گرفت.

house-tour-vr

نحوه ساخت :

به طور کلی سه روش برای ساخت سامانه های بازدید مجازی(virtual tour) وجود دارد:

۱- استیچ به صورت مستقیم: این روش شامل چرخش یک دوربین دیجیتال، معمولا در موقعیت پرتره (بالا و پایین) است و به طور مستقیم بر روی سه پایه تمرکز دارد. همانطور که اپراتور به طور دستی دوربین را در جهت عقربه های ساعت میچرخاند، دوربین فوکوس را با فواصل منظم، مانند هر ۳۰ درجه چرخش، متوقف می کند. با توجه به نوع لنز می توان فواصل چرخش را نیز تغییر داد که هر چه لنز واید تر باشد میتوان چرخش ها را با درجات بیشتری انجام داد مانند ۴۰ درجه، ۶۰ درجه و یا ۹۰ درجه تنظیم کرد.

اگر لنز دوربین واید‌تر باشد، می توان یک مقدار بزرگ‌تر را انتخاب کرد (به عنوان مثال، ۶۰ درجه به جای ۳۰ درجه) تا تصاویر کمتری برای  یک صحنه پانورامای کامل مورد نیاز باشد. عکاس تنها ممکن است نیاز به گرفتن ۶ عکس داشته باشد، در مقایسه با ۱۰ عکس برای ثبت همان پانوراما.عکاس پس از ثبت تصاویر به تعداد مورد نیاز به سراغ استفاده از نرم افزار های تخصصی “photo stitching”، (چسباندن تصاویر) می رود، تصاویر حاصل شده معمولا ۴۵۰۰ پیکسل تا ۶۰۰۰ پیکسل عرض دارند. این تکنیک، در حالی که بسیار وقت گیر است، اما همچنان به عنوان یکی از پرکاربرد ترین روش ها باقی مانده است. منظره پانورامای دوخته شده نیز با نام “استوانه ای” شناخته می شود، زیرا پانورامایی که به دست می آید، امکان چرخش ۳۶۰ درجه کامل را در عرض فراهم می کند، اما در بخش عمودی محدوده ای را در حدود 50 درجه در بالای یا پایین خط افق ارائه می دهد.

۲-استیچ به صورت کُروی: این روش نیاز به استفاده از دوربین SLR دیجیتال مجهز به لنز Fisheye لنز دارد. این تجهیزات عکاسان را قادر می سازد تا به صورت ۳۶۰ درجه در هر تصویر را فقط با ۴ عکس به تصویر بکشند، این نوع تورهای مجازی به دلیل استفاده از تجهیزات حرفه ای مانند لنز های الترا واید گران قیمت تر هستند.

۳- استیچ به صورت مکعبی:این تکنیک یکی از اولین اشکال تور مجازی است. اپل این روش را با انتشار QuickTime VR اپل در اوایل دهه ۱۹۹۰ به وجود آورد. این نرم افزار ابزاری رایگان است که پانوراما را به یک جعبه، مانند مکعب تبدیل می کنند.

360-virtual-tour

کاربردهای تور مجازی

تورهای مجازی برای دانشگاه ها و صنایع املاک و مستغلات بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. کاربران در هر نقطه ای یان امکان را دارند تا با استفاده از تورهای مجازی مکان مورد نظر را بازدید و از امکانات آن مطلع شوند.

در حال حاضر صنایع مختلف از چنین فن آوری هایی برای کمک به بازار خدمات و محصولات خود استفاده می کنند. در طول چند سال گذشته، کیفیت و دسترسی به تورهای مجازی به طور قابل توجهی بهبود یافته است، و برخی از وب سایت ها به کاربر اجازه می دهد تا با کلیک کردن بر روی نقشه ها یا طرح های پلان طبقات، تور را هدایت کند.

تور های مجازی آنلاین:

برای اکثر اهداف تجاری، یک تور مجازی باید از همه جا قابل دسترسی باشد. راه حل اصلی یک تور مجازی مبتنی بر وب است. علاوه بر این، تور مجازی غنی و مفید فقط یک سری از تصاویر پانورامیک ۳۶۰ درجه نیست. یک تجربه بهتر را می توان با مشاهده موارد مختلف از قبیل فیلم ها، متون و عکس ها در یک محتوای وب تعاملی به دست آورد.

تورهای مبتنی بر فلش امروز بسیار محبوب هستند. تحقیق انجام شده توسط گروه پژوهشی PEW نشان داد که بیش از ۵ میلیون آمریکایی روزانه در سال ۲۰۰۴ هر روز تورهای مجازی را تماشا می کنند. اطلاعات تحقیقاتی PEW نشان می دهد که آمریکایی ها در حال تماشای تورهای مجازی از ۵۴ میلیون نفر در سال ۲۰۰۴ به ۷۲ میلیون نفر در آگوست ۲۰۰۶، این روند افزایش سالانه ۱۸ میلیون بازدید کننده را نشان می دهد.

امروزه به خاطر در دسترس بودن دستگاه های اینترنتی مانند اپل، آیپاد و دیگر موبایل های مبتنی بر Android گوگل مانند موتورولا Xoom ، می توان پیش بینی کرد که مصرف محتوای تور مجازی از طریق استفاده از ادوبی فلش و تورهای مجازی مبتنی بر HTML5 / CSS3 هر روز در حال زیاد شدن با سهولت کاربری آسان تر و درج محتوای بیشتر خواهد شد.

مشاورین املاک:

تور مجازی املاک و مستغلات بسیار محبوب هستند. انواع مختلفی از این تورها وجود دارد، از جمله گزینه های ساده مانند طرح های تعاملی، و گزینه های پیچیده تر مانند تورهای مجازی با خدمات کامل. در این طرح که برای مشاورین املاک در نظر گرفته شده است صاحبان املاک می توانند با استخدام یک گروه حرفه ای از طریق سامانه های بازدید مجازی از املاک و مستقلات،برج ها، ساختمان ها و … خود در اقصی نقاط شهر به صورت سه بعدی تصاویری به صورت بازدید مجازی تهیه و در وب سایت خود بارگزاری و در شبکه های مجازی به نمایش بگذارند و یا به صورت آفلاین بر روی کامپیوتر و یا موبایل آن را نمایش دهند.

 

10-22-2013-9-53-24-AM

 

هتل ها و خدمات گردشگری:

تور مجازی هتل ها نیز بسیار محبوب و پربازدید هستند. هتل ها مرتبا پیشنهاد های رزرو آنلاین خود را در وب سایت های مرتبط یا آژانس های مسافرتی به روزرسانی میکنند. هتل ها،اقامت گاه ها یا مکان های گردشگری میتوانند با تهیه یک تور مجازی حرفه ای به صورت تعاملی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند.در این صورت بازدیدکنندگان و گردشگران ثبل از رزرو هتل می توانند امکانات و خدمات هتل را مشاهده و برای رزرو آن قدام کنند.

توریست درمانی:

بر اساس  تعریف های سازمان جهانی جهانگردی  (UN-WTO) یکی از اهدافی که می تواند گردشگر را برانگیزد تا عزم سفر کند، مسافرت برای کسب سلامتی است.  چیزی که از آن به گردشگری سلامت تعبیر می کنند.

در حقیقت گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری است که به منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیشتر از ۲۴ ساعت و کمتر از یک سال صورت می گیرد. به این ترتیب یک توریست سلامت با مسافرت از محل دائم زندگی خود می تواند از خدمات درمانی مقصد استفاده کند تا سلامت جسمی و روحی اش را به دست بیاورد. نوعی از گردشگری که این روزها خوشبختانه در ایران رواج پیدا کرده و توریست های زیادی را از کشورهای منطقه برای بهره مندی از خدمات پزشکی و درمانی ایران به کشورمان می کشاند.

توریست درمانی در تور مجازی چیست :

بر اساس این تعریف مراکز درمانی مانند بیمارستان ها،کلینیک های پوست و مو و تمامی مراکز خدمات سلامتی می توانند با تهیه یک تور مجازی کلینیک و بیمارستان جامع توسط عکس های سه بعدی و سه بعدی گویا تمامی گردشگران را با امکانات،نحوه و روند درمان و همچنین خدمات مراکز خود آشنا سازند.

خط تولید و محصولات کارخانجات:

نمایش خطوط تولید کارخانه ها برای مخاطبان ارزش بسیار بالایی دارد. شفاف سازی توسط تولید کنندگان با رعایت نکات امنیتی تولیدی هر کارخانه می‌تواند هم به بهبود کسب و کار کارخانه کمک کرده و هم اعتماد مخاطبین و مشتریان را به دست آورد.

از این رو کارخانجات با بهره گیری از تور مجازی کارخانه می‌توانند محصولات و خطوط تولیدی خود را به روشی تعاملی برای مخاطبین خود به نمایش بگذارند.

 

pegman

 

گردشگری مجازی:

گردشگری تور مجازی چیست : در گردشگری مجازی که شرکت گوگل به عنوان پیشتاز آن شناخته می شود با سرویس google streetview به کاربران در سرتاسر دنیا اجازه می دهد عکس های خود را با منطبق با استاندارد های مورد تایید گوگل به صورت تور ۳۶۰ درجه تهیه و بر روی این سامانه بارگذاری کنند.

عکاس های مورد تایید گوگل که به صورت عکاس های حرفه ای و آموزش دیده در داخل سایت گوگل استریت موجود می باشند می توانند جهت تصویر برداری و تهیه تور مجازی از مجموعه شما آن را هم در وب سایت گوگل مپ بارگذاری کنند و هم به صورت آفلاین در اختیار شما جهت ارایه به مشتریان قرار دهند.

این سرویس گوگل که برای عکاسان مورد تایید گوگل(google trusted photographers) ارایه شده است برای مجموعه هتل ها،رستوران ها،مجتمع های تجاری و تمام کسب و کارهایی که میخواهند در فضای اینترنت بیشتر و پر رنگ تر دیده شوند امری ضروری محسوب می شود.

تهیه و تنظیم:استودیو اسپین | تهیه و طراحی تور های مجازی
کپی با ذکر منبع بلامانع می باشد.

منابع:

wikipedia

گروه پژوهشی PEW

وب سایت google street view

وب سایت apple

وب سایت سازمان جهانی جهانگردی

توسط |1396/9/27 8:44:05آذر 27ام, 1396|تور مجازی|بدون دیدگاه

درج دیدگاه